duminică, 6 ianuarie 2013


                        Cota unică*

           De vorba cu Floare Comsea

 Interviu cu Gabriel Biris pentru Mix FM, 26 decembrie 2004**


Floare Comsea: Gabriel Biriş, ce zici de faptul că e, în sfârşit, posibilă introducerea cotei unice din 2005. Tu ai lucrat la această idee, care crezi că va fi impactul ?
Gabriel Biris: Ce să zic, tu ştii foarte bine că sunt unul dintre suporterii cotei unice, pe care am susţinut-o cât am putut de tare ori de cate ori am avut ocazia. De altfel, am văzut că o comparaţie pe care am făcut-o anul trecut în septembrie la TVR1 (cea cu „capra vecinului") a făcut carieră...
M-a bucurat foarte mult ideea Alianţei DA de a susţine această soluţie de impunere şi sper să o pună în practică încă din 2005.
Tu ştii că eu am făcut parte şi din echipa PNL (deşi nu sunt membru) care a redactat partea de taxe şi partea de fiscalitate din programul electoral al Alianţei DA. Cred că împreună cu echipa nu am făcut tocmai o treabă rea. Din păcate însă, unele idei pe care le-am propus noi nu au putut fi spuse în campanie şi mi-e teamă ca nu cumva introducerea cotei unice să fie o treabă făcută pe jumătate.

FC: Cum ar fi ?
GB: Sunt câteva probleme care, dacă nu sunt tratate cum trebuie, pot duce la scăderea drastică a veniturilor bugetare, iar asta nu va face decât să discrediteze cota unică şi pe cei care o promovează. Iar pericolul este major, acum că Alianţa DA are o majoritate extrem de fragilă. Băieţii răi sunt mulţi şi nici măcar nu trebuie să-şi ascundă intenţiile: vor sta „la colţ" şi vor aştepta să aibă motive să discrediteze reforma.
Ca să fie un succes, cota unică ar trebui să ducă la creşterea imediată a gradului de conformare voluntară. Or, acest lucru se va întâmpla într-o măsură mult prea mică. Şi sunt două motivele pentru care eu cred că acest lucru se va întampla:
- în primul rând contribuţiile sociale. Sunt mult prea mari, iar cei care au evitat până acum în diverse moduri să plătească impozit pe salarii o vor face şi de acum încolo datorită faptului că, pe lângă cota unică absolut rezonabilă, rămân contribuţiile sociale aberant de mari. Înţeleg că nu este posibil în acest moment să se reducă cotele contribuţiilor, dar cel puţin ar trebui să se limiteze baza de calcul a contribuţiilor la 1 (ideal) sau maxim 3 salarii pe economie. Oricum, în acest moment modul de calcul al contribuţiilor sociale este revoltător. Se calculează la salariul brut, în acelaşi fel ca şi impozitele, deşi acestea nu sunt impozite, sunt nişte asigurări, iar în acest moment nu există o corelaţie între contribuţia plătită de asigurat şi serviciul asiguratorului. Prin plafonarea bazei de calcul la un nivel rezonabil, problema s-ar rezolva. Nu ştiu cât poate fi impactul, dar probabil că nu foarte mare. Motivul este evident, oamenii nici acum nu declară tot.
- în al doilea rând, 16% este mult mai mare decat 1,5%. În acest moment, modul în care a fost redactată legislaţia privind microîntreprinderile este atât de permisiv încât majoritatea oamenilor care câştigă mult nu mai au un contract de muncă, ci unul de prestări servicii. Nimic mai simplu, în loc de contract de munca, închei unul de prestări servicii. „Curat murdar, mon cher". Acesta este unul din principalele motive pentru care din 2001 până acum a explodat numărul de firme nou-înregistrate. Iar posibilitatea aceasta de abuz ar trebui închisă, altfel se alege praful de cota unică. Să nu mă înţelegi gresit, nu sunt împotriva microîntreprinderilor, chiar am susţinut ideea ca regimul să fie generalizat, ca opţiune la impozitul pe profit. Dar trebuie limitat abuzul, iar acest lucru se poate face foarte simplu: pur şi simplu se defineşte ce înseamnă „munca dependents". Iar odată definit acest concept, directorul care trudeşte toată ziua la firmă pe un salariu decent de câteva mii de Euro pe lună, ca şi multi alţi angajaţi cu salarii mai mari, vor avea contract de munca aşa cum e normal, şi nu unul de prestări servicii la firma lui cu un angajat care se întâmplă să mai fie şi fictiv sau femeia de serviciu.
- în al treilea rând, pentru unii cota unică este mult prea mare pentru că pur şi simplu ei nu plătesc nimic. Există în prezent un mare abuz de lege care produce hemoragii masive la buget: speculaţiile imobiliare.

FC: Mai exact ?
GB: Să-ţi spun despre ce este vorba: îşi face omul un bloc cu câteva zeci de apartamente, îl costă 4-500 de Euro pe mp şi îl vinde cu de trei ori pe atât. Nu se înregistrează la Fisc, nu plăteste niciun impozit. Pentru că vinde bunuri personale, iar câştigul obţinut din astfel de bunuri este scutit de impozit... Dar nu face nimeni nimic, sunt zeci de blocuri în Bucureşti, în special în zona de nord şi scrie chiar mare de tot cine sunt beneficiarii. Ca să nu mai vorbim de speculatorii de terenuri... Unul chiar a ajuns să strângă atât de mult că a ajuns să candideze şi la presedinţie. Legea trebuie schimbată, ar trebui să fie consideraţi comercianţi şi impozitaţi ca atare.
Şi ăsta e doar încă un exemplu.
Problema cu cota unică este că ea poate funcţiona doar dacă toţi, sau măcar marea majoritate, îşi plătesc corect cota lor unică, nu doar aceiaşi fraieri care au plătit cotele progresive şi până acum. Iar cei puţini care nu-şi plătesc impozitele trebuie traşi în ţeapă (la figurat, evident), ca să nu prindă nărav şi alţii sau să intervină frustrarea printre „fraierii" care plătesc. Cota unică nu va mai lăsa destul ca să acopere şmecheria celorlalţi. Ideea e că trebuie să se ia puţin de la mulţi, că dacă o să se ia putin de la puţini, se alege praful...

Despre fiscalitate şi bun simt - Opinii ale autorului în media românească                  13

FC: Posibile soluţii ?
GB: Cred că cei de la Alianţa DA ar trebui să se gândească serios şi la surse alternative de a finanţa deficitul care va apărea inerent la început. Una din soluţii, e drept extrem de radicală, eu deja am spus-o de câteva ori (de fapt, de lucrul acesta primul care a vorbit a fost prietenul nostru Matei Păun): amnistierea fiscală a sumelor repatriate din off-shore-uri. Şi nu pe gratis, ci contra unui impozit modic, de 5 până la maxim 10%. Italienii au făcut-o şi au avut un mega-succes (s-au repatriat cam 80 de miliarde şi s-au strâns la buget cam 6), o fac şi belgienii cu succes, au făcut-o şi ruşii, dar cu un succes limitat din cauza lipsei de încredere în stat. Singurii care au făcut-o fără rezultate au fost nemţii, motivul fiind acela că au cerut impozit prea mare, 35% din câte ţin eu minte. Iar acestea sunt experienţe recente, din ultimii 3-4 ani. O asemenea măsură ar avea şi un alt avantaj: creşterea lichidităţilor din economie, şi nu în favoarea consumului (cu cardul poţi să plăteşti orice, oriunde, de oriunde), ci pe seama investiţiilor.
Să-ţi mai spun ? Doar una, de încheiere: eu unul nu văd rostul facilităţilor la leasing. Aş reduce doar taxele vamale la maşinile din afara UE (ca să pun un pic de concurenţă pe importatorii de maşini din UE) la un nivel rezonabil, să zicem 10% (acum e ridicol, sunt 30%, dar de fapt se colectează 6%, pentru că toate maşinile din afara UE sunt luate în leasing). ***
Sper ca Ministerul să fie condus de un om înţelept şi curajos, pentru că e nevoie de amândouă ca să faci reformă şi să şi cureţi ograda de tot felul de fiare evazioniste. ****





                       



*Acesta este primul material selectat şi nu întâmplător. Este şi singurul material care nu este un articol publicat în presă, ci transcrierea unei discuţii. Discuţia a avut loc imediat ce PC anunţase părăsirea Uniunii PSD-PC şi participarea la guvernare impreună cu Alianţa DA.
** Deşi am participat foarte activ la redactarea OUG nr. 138/2004, temerile exprimate în această discuţie s-au adeverit. Aproape toate propunerile pentru care am insistat în 27 şi 28 decembrie 2004 au fost respinse. În următorul articol selectat încercam să trag în mod public semnalul de alarmă. Această discuţie nu a fost făcută publică în decembrie 2004, ci câteva săptămâni mai târziu...

Despre fiscalitate şi bun simţ  - Opinii ale autorului în media românească                11
*** Acest lucru s-a întâmplat, dar abia în 2007.
**** Nu a fost. Acel ministru s-a remarcat doar prin lipsa aproape completă de inţiativă.În plus, Alianţa DA a dat măsura importanţei pe care a acordat-o cotei unice lăsând secretariatul de stat ce răspundea de legislaţia fiscală în „ograda” PC, partid care se remarcase, în campania electorală, împreuna cu PSD, prin argumentele aduse împotriva acestui sistem modern de impozitare.


14                                                                         GABRIEL BIRIŞ

Nota: interviul este publicat in cartea autorului Gabriel Biris:  

Despre fiscalitate si bun simt. Despre fiscalitate si competitivitate

Editura Universul Juridic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu